Verdigrunnlag:
Verdigrunnlaget for OIL fotball setter ord på og tydeliggjør for alle som er involvert i klubben og omgivelsene rundt, hva som er viktig for klubben, og hvordan de skal fremstå i alle sammenhenger; slik som på treninger, kamper, turneringer, på foreldremøter, møte med lokalsamfunn, sponsorer osv.
- MESTRING setter søkelyset på at all aktivitet rettet mot barn og unge skal foregå i trygge rammer og på barn og unges premisser. Aktivitetene skal tilpasses barn og unges nivå og ambisjoner, og ha som mål å utvikle enkeltspillere og lag.
- GLEDE setter søkelyset på at klubbens aktiviteter skal skape motivasjon, entusiasme og gode fellesskapsopplevelser.
- ÅPENHET setter søkelyset på at OIL skal være for alle, der alle blir tatt vare på og ønskes velkommen, der ulikheter oppfattes berikende og anvendes som ressurs.
- FAIR PLAY setter søkelyset på at OIL skal fremme respekt og tillit på og utenfor banen. Fair play setter søkelyset på fotballspillets grunnleggende idé.
- TILHØRIGHET setter søkelyset på at klubben skal skape arenaer for positive, viktige og stolte opplevelser for folk i Ottestad.
Dette skal kjennetegne trenerne i ungdomsfotballen :
- Hensynta FLEST mulig med, gir BREDEST mestrings-grunnlag, noe som skaper de BESTE
- Tilrettelegger for stor og relevant aktivitet med utgangspunkt i tema.
- Skape trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt.
- Stille krav og utfordrer spillerne på kvalitet og tilstedeværelse med utgangspunkt i nivå og mestring
- Skape konkurransementalitet på trening.
- Veksle mellom en spørrende og forklarende tilnærming.
- Vise samtidig som han/hun prater.
- Veilede på det som kan skje, istedenfor det som har skjedd.
- Sørger for endring av adferd i løpet av ei økt. Tålmodig og konsentrert jobbing med tema = utvikling.
- Ha smilet på lur - fotball er gøy
- Aldri kø - aktivitet er det artige og hva vi lærer av.
Trenerlederskap i ungdomsfotballen :
Forberedelse
- Trenerteamet planlegger økta ut fra tema og øvelser som er definert i Landslagsskolen.
- Har god oversikt over hvem som kommer, og har planlagt i detalj øvelser og laginndelinger.
- Har kvalitetssikret og klargjort utstyr på banen (baller, vester og kjegler)
Før økta med spillerne
- Informerer spillerne om temaet for økta, og hvilke momenter man skal holde ekstra fokus på.
- Illustrerer gjerne med bruk av visuelle hjelpemidler (video, PowerPoint, tavle).
- Sjekker av med spillerne hvordan de har oppfattet temaet for økta.
Underveis i økta
- Stopper situasjoner tidlig i økta, og sjekker av om spillerne har et klart bilde av temaet.
- Flytende positiv forsterkning.
- Vurderer underveis hvilke momenter man ikke lykkes med.
- Viser ønsket adferd ved å stoppe og diskutere potensielle løsninger med spillerne.
Etter økta
- Diskutere med spillerne om det har vært en positiv endring innenfor temaet for økta.
- Sjekker av med spillerne, oppsummerer og skisserer veien videre (neste økt).
Hovedrammer for gjennomføring av økta
15 min: Situasjons-oppvarming
Mental og muskulær forberedelse på temaet for den aktuelle økta.
30-45 min: Situasjons-øving
Øvelser hvor det blir mange kamplike situasjoner og repetisjoner inn mot temaet for trening.
30-45 min: Spill
Spill med ett eller to mål hvor man gjennom organisering (banestørrelse og lag-organisering), trigger frem mange relevante situasjoner.
---
Alle våre økter skal ta utgangspunkt i tema som skissert i Landslags-skolen. Målet med enhver økt er positiv endring av adferd innenfor det gitte temaet. I tillegg skal spillerne få referanser på kvalitet, som de skal ta med seg hjem i klubbhverdagen.
Våre økter skal bygge på forståelsen av at det meste av læring skjer implisitt (hjernen og nervesystemet tar inn mer enn vår bevissthet klarer å fange opp).
Det desidert viktigste er at det skapes stor aktivitet og at aktiviteten er fotballspesifikk (medspillere, motspillere, ball, lengderetning).
Trening og økter etter alderstrinn, trykk på lenkene for øvelser:
- NFFs skoleringsplan og økter spesifikt knyttet til fotballfaglig tema
- NFFs skoleringsplan keeper og økter spesielt knyttet til keeperrollen
Målet for trenerne skal være å skape gode opplevelser for flest mulig før, under og etter treninger og kamper. Hvordan skal vi få det til?
Trenernes huskeliste – for å få til den gode økta:
Alle trenere kan innholdet og hvem som skal gjøre hva
All organisering av øvelser skjer i forkant av treninga.
Ny organisering skjer mens spillerne er i gang.